Att rida på Dumpen har blivit till en fläskig kassako för våra massmediala kanaler.

Man hårdbevakar för att kunna rapportera de tragedier som uppstår i samband med exponering.

Man undviker dock in att rapportera om grundproblematiken – övergrepp på barn, som slalomåkare parerar pinnarna i skidbacken.

När tidningarna saknar färska tragedier om vuxna, skapas nya löpsedlar med hjälp av nyheter vars bäst-före-datum sedan länge passerats.

Tragedier om barn och utsatta saknas inte. Massmedia undviker dock ämnet till förmån för artiklar om Dumpen – som fenomen.

I februari pumpade Aftonbladet ut nyheten om ett tragiskt självmord via löpsedel. Man intervjuade mannens sambo som kallades “Linda”
Artikeln var låst.
Ämnet berör och givetvis sålde man såväl lösnummer som prenumerationer.

Det är inte ofta man ser ett halvår gamla nyheter på löpsedlarna. Expressen lyckades dock med mästerstycket häromdagen.

Med fetade rubriker skrev man om “ANNAS SAMBO HÄNGDES UT – TOG SITT LIV”

Att artikeln handlar om “Linda” från Aftonbladets artikel i februari framgår inte i någon del förrän man köpt en prenumeration eller inhandlat ett lösnummer.

Expressen sålde alltså ett halvår gamla nyheter som dagsfärska till fullpris.

Hade vi, precis som de som skriver negativt om vår Swish-insamling drivit Dumpen med ekonomiska intressen, så skulle vi likt våra kritiker låst våra poddar och Dumpens innehåll bakom prenumerationer.

Nu är fallet inte så.

Givetvis behöver vi medel för att kunna driva vidare, därför har vi insamlingen. Huvudsyftet är dock att våra nyheter ska spridas maximalt. Därför är Dumpens innehåll öppet för alla.

Tycker man sedan efter man läst att man vill hjälpa oss att fortsätta, så kan man välja att skicka en gåva.

Att själv sitta bakom Patreon och betalvägg och publicera anklagelser om att ekonomiska intressen skulle vara drivkraft för Dumpen är dock att köra stenslunga i glashus.

VILL NI HJÄLPA OSS ATT HÅLLA DUMPEN RULLANDE SÅ ÄR VI VÄLDIGT TACKSAMMA 

10 svar på ”Dumpen har blivit till en kassako för massmedia”
  1. Bra text och bra poänger. Lite ordmärkeri: För att en tidning ska kunna sälja lösnummer måste man kunna prenumera på den i pappersform, som till exempel DN. Och nuförtiden säljs knappt några pappersversioner av kvällstidningarna. Så ett lämpligare ordval än
    “att sälja lösnummer” är att dom är ute efter klick och att vi ska bli plus-kunder.

  2. Jag vill gärna tänka att människor är utrustade med hyfsat funktionsdugliga hjärnor med förmåga att tänka själva.

    Hade jag inte känt till Dumpen så hade Aftonbladets och Expressens artiklar gjort mig nyfiken och lotsat mig till rätt adress.

    Då hade jag funnit något som jag så länge saknat, någon som på allvar ser problematiken med barns utsatthet, någon som seriöst jobbar för förändring.

    Glaset är inte halvtomt, det är halvfullt och fler kommer tack vare Expressen och Aftonbladet hitta till Dumpen ❤️

    Skickar en liten slant till bensin och energi.

  3. Fast det finns ju en viss poäng i kritiken som framförs mot er. Enligt många forskare så minskar ju inte sexuallbrott genom att man hänger ut förövare utan tvärtom. En ökad stigmatisering och utanförskap gör att förövaren begår fler brott på grund av att hen inte har något att förlora. Precis som en narkom knappt skulle sluta knarka för att man hängde ut personen.

    1. Och vad är alternativet ”Mikael” att ingen vet hur dessa farliga individer ser ut , att dem får fortsätta ostört?? Kan man ju säga samma sak när dem till slut hamnar i fängelse för deras brott och faktiskt skadat ett barn på riktigt då förlorar dem allt med. Alla kommer inte ut värre bara för det. Dem flesta människor kan resonera att det finns fängelse straff och dem flesta har stolthet nog att dem inte vill hamna där eller skämma ut sig än mer du har kommenterat detta under olika nick förut.

  4. O99K
    Vilken värld lever du i?
    Handlar du inte i livsmedelsbutiker eller tankar på bensinstationer?
    Där kan du även köpa tidningar, är oftast placerade i närheten av kassorna.
    Så visst finns det lösnummer där löpsedlarna tävlar om kunderna.

    1. Förr i tiden kunde en morgontidning ha en lockande löpsedel för att sälja lösnummer, till skillnad från sina sina prenumeration-ex som gick ut ändå. År 2022 är den kundkrets som prenumererar på Aftonbladet mycket liten. Tidningen tjänar som sagt huvudsakligen pengar på digitala klick, som genererar annonsintäkter, och plus-prenumeranter. Visst säljer de fortfarande lite papperstidningar, men frasen “sälja lösnummer” känns lite märklig för att beskriva Aftonblades strategi 2022.

  5. Word!!!! 💪💪💪💪. På dem bara. Finns gränser som folk hoppar över för egen vinning. Såna är inte ni. Ni är äkta, hårda men rättvisa. För barnens skull och det är precis så det ska vara ❤️❤️❤️.

  6. Än så länge är det tillåtet att ha vilken udda tankeverksamhet som helst så länge man inte låter det spilla över i verkligheten eftersom det är först där det blir problematiskt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.