Sponsorer

Efter alla stormar i media kring missförhållanden på SIS gick generaldirektör Elisabeth Åbjörnsson Hollmark ut med att man ska inrätta en särskild klagomålsfunktion så att barn på får möjlighet att anmäla klagomål till SIS.

Vad man glömde när man satte upp tjänsten är att del av
SIS-hemmen enbart låter barnen surfa på IPads som tillhör institutionen, och de enheterna är spärrade från att besöka klagomålsfunktionen.

Mikaela, samordnare för
SIStersDumpen tog kontakt med
myndighetens digitaliseringsdirektör Fredrik Oljeqvist då en del av de barn som SISters har kontakt med inte kunnat anmäla saker som hänt dem inne på institution.

Direktören verkade inte ha en aning om att den tjänst som myndigheten inrättat för att anmäla missförhållanden inte är tillgänglig för de som behöver anmäla.

Länk till fulltext på SISters Dumpen

2 thoughts on “Klagomålsfunktionen som inte fungerar

  1. Det där kan ju inte ha varit något annat än avsiktligt. Ett formulär för anmälningar består ju enbart av 2 form-taggar, några input-element och lite backend. Har de blockerat SIS-hemmens IP-adresser på servern så att barn inte ska kunna kontakta dem?

    Har de någon familjedelningsfunktion i iPadsen där man har valt att blockera URL:er som går till anmälningsfunktionen så att barn inte ska kunna kontakta dem?

    Tekniskt svårt att åtgärda är det knappast.

  2. ”Digitaliseringsdirektör”. Fin titel och säkert en fin lön också!

    Synd att han inte gör skäl för någon av dem.

    Men snyggt jobbat av SISters Dumpen!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *